Storholmen Förvaltning, Stockholm

Medelbetyg
3/10
6 bedömningar

Har du erfarenhet av att jobba för Storholmen Förvaltning? Klicka här för att lämna din egen bedömning av Storholmen Förvaltning. Se fler arbetsgivare i Stockholm.

Så här har Storholmen Förvaltning bedömts som arbetsgivare:
  Dåligt Neutralt Bra
  Lön 5.1666666666667
  Möjlighet till utveckling 3.5
  Ledning 1.5
  Möjlighet att påverka 1.8333333333333
  Arbetsmiljö 2.1666666666667
  Medarbetare/stämning 5.1666666666667
  Rekommenderas? 1.8333333333333


Bedömningar av anställda/före detta anställda

  Visa bedömare som har gett

 
2.6/10
 

Storholmen Förvaltning, Stockholm av 123456789 (2019-07-23)

Jag jobbade på Storholmen några månader för ett tag sedan. Precis som du som läser detta kollade jag också in här innan jag skrev på anställningsavtalet. Recensionerna nedan är ju gamla och visst är det bättre att skapa ett eget intryck? Eller...?

Eftersom Storholmen, under min tid, gjorde sig av med ungefär en anställd varannan vecka och anställer personer lika ofta så tänkte jag uppdatera här så att färre personer gör samma misstag av att börja jobba för det här företaget.

De lockar dig genom att säga att det inte finns någon chef, utan man jobbar i team, man lovas en rejäl löneutveckling på 4 års tid och femte året ska man få tre månader ledigt under sommaren med full betalning för att teamet inte ska vara beroende av dig. En gång per år är det kick off på Mallorca (obligatorisk närvaro). Låter fint va? Det är f.ö. obligatorsk närvaro på alla AW osv, för att teamet ska vara ett team och inte en grupp.

Verkligheten då? Antagligen stämmer allt det där, om du får vara kvar och framförallt om du vill vara kvar. Man blir extremt utnyttjad för en rätt kass lön till en början. Man ligger ständigt efter i ärendemängd med flera hundra ärenden. Det är upp till er nyanställda att lösa det genom att jobba över varje dag, allt mellan 30 min till 2,5 timme - utan betalt.

Ungefär en gång varannan vecka i snitt ska man "krasha" (ingen nämnde något om det på intervjuer) vilket innebär att man ska jobba 8-21 och komma in kl 8 dagen efter också (trots att de ansvarige kan ta sovmorgon). Detta för att ärendemängden ska minska. Man har även möten med teamets "handläggare" som handlar om varför man ligger så mycket efter (jag fick höra att de hade legat efter i 2 års tid redan) och att man inte får skjuta upp ärendena utan måste göra klart även om man får sitta kl 8-20 utan betalt 17-20. Arbetet är dessutom väldigt ensidigt, man kan syssla med adressändring i fyra timmar utan att ha gjort färdigt ens hälften av alla ärenden som finns med just adressändring. Eller vad sägs om att öppna ungefär 50-100 st kuvert från posten, sortera in i olika fack, scanna alltihop till olika team, sortera alla fakturor i 200 olika fack ... Två gånger om dagen!

Storholmen trycker mycket på lärande, att man ska bli fullt kompetent inom området man jobbar i. Men man hinner inte ofta lära sig något nytt eftersom man bara "släcker bränder" hela dagarna.

Under bokslutstiden februari-maj kallar de det obligatorisk övertid vilket innebär att det blir 60 timmars-veckor med 20 h obetalt. Så glöm bort träningen efter jobbet, middagsplanerna eller vad det nu kan vara, för du vet aldrig hur länge du måste sitta över.

OM DU orkar härda detta eller inte vet bättre kanske det är värt att jobba arslet av dig för att om 4 år tjäna 50 tusen i månaden och få din tre-månadersledighet det femte året. Då gäller det att bli en duktig sektmedlem och le och nicka kl 19 på kvällen när dina kvällsplaner är avbokade pga jobb ännu en gång.

Plus-sidan är att kollegorna är väldigt trevliga, men bortsett från lunchrasten har man sällan tid att prata med någon eftersom man ska jobba som en robot 10 timmar om dagen. Jag kan förövrigt säga att jag pratat med flera som slutat eller blivit uppsagda på Storholmen och vi alla är otroligt nöjda att vi inte jobbar där längre. Vi har alla ett bättre jobb nu, med skäliga arbetstider och bättre lön. Det är som att man fått tillbaks sitt liv igen.

Säger man upp sig får man höra från ansvarige att man sätter sina kollegor i skiten. Lite ironiskt med tanke på att hela teamet är i skiten varje vecka om året. 

  Dåligt Neutralt Bra
Lön 5
Möjlighet till utveckling 3
Ledning 1
Möjlighet att påverka 1
Arbetsmiljö 0
Medarbetare/stämning 7
Rekommenderas? 1

Kommentera  (0 kommentarer)     Anmäl omdöme


 
0.6/10
 

Storholmen Förvaltning, Stockholm av Carvaggio (2016-06-30)

Varning! Allt vad de tidigare kritiska rösterna berättat om Storholmen Förvaltning på denna sida stämmer tyvärr. Detta är inte en seriös arbetsgivare, leverantör eller samarbetspartner. En god affärsidé till trots - ansvariga saknar såväl heder som moralisk kompass och kommer dessvärre driva detta företag till botten. Utan att passera gå.

Det låter bra till början, som ny på jobbet får du säkert höra att du är klippt och skuren för detta arbete. Du sägs förmodligen vara såväl ytterst kompetent som en fantastisk person och kollega. Det går dessvärre över fort. Snart får du veta att du är en belastning att dina kolleger anser dig vara inkompetent. Dessa påståenden är bara lögner som syftar till att göra dig osäker och förhindra att de anställda har förtroliga samtal med varandra där verkliga sanningar skulle kunna se dagens ljus. Ledningen har för vana att tala illa om samtliga anställda - och även om varandra. Detta skapar en otrygg och otäck arbetsmiljö som inte liknar någon annan jag stött på tidigare i mitt arbetsliv. Ingen kan lita på någon. Ha alltid ögon i nacken och glöm inte att vakta din tunga. Det finns flera anställda som av rädsla för att hamna i onåd inte tvekar en sekund att springa med skvaller eller lögner - och på så sätt undvika att själva få problem.

Att hylla någons arbetsinsats och person används av ledningen som strategi för att få tjänster utförda. Inte så sällan mot ett löfte om plats i ledningsgruppen eller ekonomisk ersättning vid ett "senare tillfälle". Detta "tillfälle" kommer dock aldrig infinna sig, den utlovade ersättningen kan du faktiskt lika gärna glömma direkt. Du har givetvis inte lovats något skriftligen och ett hedersord betyder ingenting på Storholmen Förvaltning. Sorry.

De anställda tvingas arbeta gratis utan ersättning vare sig i lön eller tid. Bolaget vill skryta om att de har branschens mest generösa öppettider - lösningen på detta är att anställda arbetar obekväm arbetstid - gratis! Finurligt värre.

Varför stannar de anställda kanske du undrar? De gör inte det. Under min arbetstid har närmre 90% av personalstyrkan lämnat - och flykten från Storholmen fortsätter. De anställda med kompetens som är svårare att ersätta behandlas som regel avsevärt bättre än de som har "enklare" arbetsuppgifter. Dessa anställda behandlas som förbrukningsvaror. Försumbara och lätta att ersätta. Bolagets människosyn är vedervärdig!

Att personalomsättningen tillåts vara extremt hög innebär givetvis att det finns kunskapsluckor bland personalen. I samma takt som nyanställda ska läras upp, slutar erfaren personal. Nya kunder tillkommer och arbetsbelastningen blir allt tyngre, ansvariga lägger fler och fler arbetsuppgifter på sina anställda, beordrar övertid (muntligen) och skäller på sin personal som dukar under av arbetsbördan. Du som kund och medlemmarna i din BRF blir lidande och jobbet riskerar att inte bli gjort på rätt sätt. När du klagar på ett kundlöfte som inte infriats rullar ett huvud på bolagets kontor. Ansvariga tar inget ansvar för obefintliga instruktioner, nya rutiner (som ändras i realtid) eller otillräcklig bemanning.

Jag vet inte hur många kollegor jag sett gråta på sin arbetsplats. Det går inte att hålla räkning på hur många gånger en av de ansvariga skällt ut arbetstagare offentligt! Otaliga är de som knäckts av Storholmen och sedan haft månader av återhämtning efter anställningens slut.

Det krånglas med allt den dagen du beslutar dig för att sluta eller får sparken. Lön kommer inte betalas ut. Du kommer inte få ersättning för egna utlägg utan att hota med rättsliga påföljder. Övertidsersättning måste du slåss för. Och så vidare. Bolaget kommer göra allt som står i deras makt för att "få sista ordet" och ge dig problem. Garanterat.

Ledningen är ett skämt. En enda person bestämmer - allt i tron om att han själv är den ende som besitter kompetens och förmåga.

Storholmen Förvaltning är helt enkelt i en klass för sig själva, det du inte trodde skulle vara möjligt är en realitet hos Storholmen. Mitt råd till såväl potentiella arbetstagare som kunder är: Nej. Det är inte värt det. Gå vidare. Direkt.

 

  Dåligt Neutralt Bra
Lön 2
Möjlighet till utveckling 0
Ledning 0
Möjlighet att påverka 0
Arbetsmiljö 0
Medarbetare/stämning 2
Rekommenderas? 0

Kommentera  (0 kommentarer)     Anmäl omdöme


 
1.6/10
 

Storholmen Förvaltning, Stockholm av 789Lundström (2014-01-07)

Jag kan intyga att det DolDunder och 456Pettersson skriver stämmer till 100%.

Underbart att se, 124andersson eller som alla förstår att det är ledningen som går in och bemöter sanningar med en massa lögner. Men jag är föga förvånad, efter de erfarenheter jag fått med mig efter min tid på Storholmen.

Att kalla detta för smutskastning är felaktigt. Detta är tyvärr den bistra verklighet som bolagets ledning som skapat. Storholmen var från början ett bra företag som nu håller på att raseras.
Storholmen är bolaget som sparkar personal oftare än de fyller på papper i kopiatorn.
Jag kan inte ens komma ihåg alla namn på de som fått sparken under mina knappt 2 år på bolaget.
Anledningen till att jag slutade är att jag inte kunde stå för hur bolaget behandlar sin personal.

Får du inte sparken utan säger upp dig självmant får bolagets ledning panik och måste göra något elakt och fult för att få sista ordet. Att de sedan är hotfull och aggressiv för att man inte ska säga något och sedan tro att det dåliga ryktet inte skall spridas är för mig en gåta. Du ska inte tro att de kommer följa lagar och regler för uppsägning.
Först får du ett slutdatum vilket oftast är längre än vad lagen säger. Får de tag i en ersättare som förövrigt oftast är släkt eller bekant med ledningen, ändras villkoren omgående och du kan bli utslängd på dagen. Du får inte berätta för dina kunder att du ska sluta, ingen chans att avsluta professionellt gentemot kund. Detta för att ledningen skall kunna fortsätta med sina lögner om varför folk slutar eller sparkas.

Som kandidat till att börja jobba där kan jag bara säga, tänk dig för. De lovar runt men håller tunt.
Du kan bli utslängd på ett kundmöte på dagen eller i bästa fall få reda på detta dagen innan. Ett nej accepteras inte. Fungerande rutiner skall slås sönder för att återuppstå i nya sämre varianter. För att sedan ändras igen. Förändringar är naturligt i ett bolag men inte på detta sätt.

Jag blev muntligen lovad övertid av bolagets ägare, när jag vid min uppsägning påtalade detta blev jag lovad att detta skulle regleras på slutlönen.
Efter min sista anställningsdag och när jag fick min slutlön var utlägg och övertidsersättning som bortblåst. Helt plötsligt fick jag mail om att de ändrat reglerna och att de aldrig lovat betald övertid. Helt plötsligt skulle övertid skriftligt godkännanas från ledning i förtid.
De vägrade betala ut utlägg som jag haft för bolagets räkning. Deras argument är så häpnadsväckande så jag vill inte ens nämna dessa. De svarar inte i telefon, sms eller mail när man försöker få kontakt för att konfrontera deras agerande.

Du som funderar på att anlita Storholmen vill jag bara be dig att överväga andra mer seriösa aktörer då Storholmen har:
Hög personalomsättning.
Saknar fungerande rutiner.
Du är förbjuden att kontakta tidigare anställda för att ställa frågor som berör ditt arbete.
Saknar långvariga samarbetspartners när det gäller det mesta inom alltifrån städ till fastighetsskötsel etc. De bolag som de tidigare haft långt samarbete med har under det senaste året bytts ut, allt för att bolagets ledning skall kunna klappa sig själv på axeln för att han byggt upp något nytt.
 

  Dåligt Neutralt Bra
Lön 5
Möjlighet till utveckling 2
Ledning 0
Möjlighet att påverka 0
Arbetsmiljö 1
Medarbetare/stämning 3
Rekommenderas? 0

Kommentera  (0 kommentarer)     Anmäl omdöme


 
2.7/10
 

Storholmen Förvaltning, Stockholm av 456Pettersson (2013-12-17)

Det är fascinerande att läsa 124Anderssons kommentar på DolDunders inlägg. Det är en pseudonym, förmodligen av någon av de två i företagsledningen som skrivit detta som låtsas vara en av övriga anställda. Patetiskt. DolDunders inlägg är ingen smutskastning utan en beskrivning av verkligheten. Jag kan bara till instämma i Doldunders inlägg då det är till 100% med sanningen överensstämmande. Personalpolitiken i detta företag är lika katastrofal som företagsledningen. Skitsnacket om medarbetare frodas dagligen. Lögner och förtal samt konstanta utskällningar hör till vardagen. Ena dagen solsken och det delas ut subjektiva belöningar till den som för dagen är populär, för att nästa dag vara åska och dunder med utskällning av medarbetare. Alla förslag och ev inlägg slås ned. VDs ord är lag. Har du egna synpunkter är du uppstudsig och har dålig attityd.
Att ha kunden i fokus är fullständigt normalt, men inte att vara till pass varje kväll veckans alla dagar. Ställer man inte upp får man en utskällning. Det finns absolut ingen förståelse för att man har andra engagemang. Det som 124 Anderson påstår är tyvärr inte alls sant. Storholmen går först – du är näst intill livegen.
Ledningen går in och läser ens mail och passar inte varje ord man skrivit till kunden, censureras det med påföljande uppläxning. Skrämmande.
Säger man upp sig blir man utfryst, mail och dator kapas och man åker ut på direkten utan att få ta med sig ev. personliga dokument. Detta moment sker när man minst anar det.
Vidare pågår ständiga omorganisationer och nya påfund för att försöka påvisa att något görs. Tyvärr kommer allt tillbaka till ruta ett efter ett tag och inget har åstadkommits mer än frustration.
Övertid ersättes ej om man inte tjatar sig till det och ej heller får man 6 veckors semester vilket är praxis i normala företag istället för övertidsersättning. Till saken hör att alla måste arbeta övertid för att hinna med sina arbetsuppgifter – för att inte tala om alla kvällsarrangemang man måste vara med på. Har man förhinder ombeds man ”prioritera om”. Spelar ingen roll om din fru, man eller barn fyller år eller vilket privat engagemang man än har.
Personalomsättningen under 2012 var upp emot 90%. I år blir den nog 50%. Är det normalt? Nej det är det inte och visar bara på att ledningen (VD med tillhörande marionett) i detta företag bör bytas ut så att man kan börja arbeta fokuserat och långsiktigt för att på så sätt bygga ett blomstrande företag med medarbetare som trivs och som hörs, som lyssnas på och som får ta aktiv del i att bygga bolaget men som framför allt rår över sin egen situation. Se detta som konstruktiv kritik! Således – byt företagsledning omedelbart, organisera om och se till att de olika avdelningarna utvecklas och fördjupas i kunskap med duktiga och empatiska chefer med integritet (saknas tyvärr helt på Storholmen), bygg upp avdelningarna för framtiden med vettiga rutiner och kör inte runt människor som boskap med konstant nya arbetsuppgifter. Detta skapar ingen stabilitet utan endast kaos vilket tyvärr många föreningar fått smaka på. Då först kan det bli ett attraktivt företag med engagerade och drivna medarbetare.
 

  Dåligt Neutralt Bra
Lön 5
Möjlighet till utveckling 4
Ledning 0
Möjlighet att påverka 1
Arbetsmiljö 3
Medarbetare/stämning 6
Rekommenderas? 0

Kommentera  (0 kommentarer)     Anmäl omdöme


 
8.9/10
 

Storholmen Förvaltning, Stockholm av 124andersson (2013-09-06)

Denna verksamhet passar förmodligen inte alla människor. Där är jag helt överens med tidigare skribent. Dock anser jag det uttalandet känns mer som ett försök att smutskasta en verksamhet än att ge konstruktiv kritik.

Storholmen Förvaltning är en verksamhet som organiserar sig efter våra kunder. Det betyder att vi som arbetar inom eller med Storholmen också har valt att vara mer flexibla i vår attityd till kunder, än att vi kräver av våra kunder att anpassa sig efter oss.

Detta gör naturligtvis att vi också tidsmässigt med kort varsel behöver stötta våra bostadsrättsföreningar (som börjar sitt föreningsarbete efter ”normal” kontorsarbetstid).

Detta är för oss som arbetar inom eller tillsammans med Storholmen en självklarhet, då vi är ett bolag som arbetar i en konkurrensutsatt marknad och inte en myndighet. Vi anpassar oss efter våra kunder och inte tvärt om.

Jag fick frågan av företagets ledning om jag hade en flexibel attityd och livssituation innan jag fick min anställning. Jag begrundade mitt svar noga och sa att jag hade barn och andra förpliktelser, men med visst varsel skulle det inte bli något problem att jobba andra tider än normala kontorstider. Jag sa med andra ord inte något jag inte stod för vid anställningen för att ”få jobbet”.

Vid vissa tillfällen har jag fått frågan om jag kan delta i möten på kvällstid med för kort varsel. Mitt svar att det inte går att lösa har aldrig bemötts på annat sätt än med respekt från mina kollegor och/eller ledningen. Det är klart att ingen blir GLAD över att jag inte kan, men det kan jag knappast förvänta mig.

Vad det gäller ”säljsnack”, så är det väl mer så att vi som arbetar på Storholmen har tydliga ramar av att agera serviceinriktat med så kort organisering som möjligt. Detta gör att vi ofta har interna möten för diskussion om det vi gjort bra och i ärlighetens namn också gjort dåligt. Om det kallas ”säljsnack” vet jag inte.

Som verksam i Storholmen vill jag ge en mer nyanserad syn på min arbetsplats än att leta upp alla fel och förstora dem till en struts i någon form av att skada.

Min arbetsgivare har sina brister som alla andra. Min ledning har brister som alla chefer och mina arbetskamrater gör fel som alla andra. Även jag gör fel på jobbet ibland.

Men jag arbetar i en verksamhet med en engagerad ledning i ett företag som gör något spännande på ett nytt sätt. Jag gillar mitt jobb, mina kunder, mina arbetskamrater och mina arbetsuppgifter.

Men visst växer vi och får fler kunder. Vi blir fler anställda och behöver vara lite mer anpassningsbara än andra. Men det är för mig mer stimulerande än något som skall kritiseras negativt. Motsatsen vore absolut fel arbetsplats för mig.
 

  Dåligt Neutralt Bra
Lön 8
Möjlighet till utveckling 8
Ledning 8
Möjlighet att påverka 9
Arbetsmiljö 9
Medarbetare/stämning 10
Rekommenderas? 10

Kommentera  (0 kommentarer)     Anmäl omdöme


 
1.9/10
 

Storholmen Förvaltning, Stockholm av DolDunder (2013-05-18)

Du får känslan av att detta företag är störst bäst och ni ska erövra världen
Medarbetarna är unga glada och det som gör att man kommer till jobbet dagen efter, det är det enda.
Ledningen består av en man, övriga är bara utfyllnad och så länge du gör som de säger är allt bra och du är den bästa rekrytering som gjorts!
Riktigt säljsnack och munläder på detta ställe - politikerna har ingenting i jämförelse!
Kl 16 kan de komma till dig och säga ikväll 20.00 ska du på säljmöte - du kan inte säga något emot, att säga jag har barn, familj, planer middag eller vad som helst kommer du inte någonstans med.
Samma med övertid, muntligt allting, att du ska jobba i helgen eller kvällarna för nåde dig om det inte är tomt med allt till på måndag. Så du och hela gruppen som redan är underbemannade med tre personer får jobba hela veckan kväll och komma in lördag och söndag flera veckor på raken. Men skriftligt på att du har beordrats övertid kan du glömma
Utlägg gäller om du ska på kunevent, eller ha bilen över dagen och tanka - men även där, policy muntligt och ej skriftligt så när du ska få ut dina pengar kan du leva i ovisshet, ska du få eller inte...?
Förmåner och fester är det gott om när du är tillmötesgående, men resan som du får i present - kan du inte lita på är betald, för helt plötsligt så blir det att du ska betala när du väl är på plats. Och om du frågar efter ersättning - ja, finns alltid en bra ursäkt eller förklaring till varför det ej betalts...men månad efter månad har passerat och du har ej fått tillbaka pengar för "din resa som var present"
Jag tror ni börjar få en tydlig bild nu
Att få policy eller rutiner skriftligt utlovas regelbundet - men händer inte. Du får allt muntligt, och då är det nästintill omöjligt att få ersättning, speciellt när du säger upp dig.
När du säger upp dig efter 6 mån, 1år eller max 2 som historiken visat på stället, så kommer du inte få ut något än det som enligt lagen är tvunget att betalas ut, så glöm utlägg och övertid som du "inte skriftligen beordrats" för dessa existerar helt plötsligt inte! 

  Dåligt Neutralt Bra
Lön 6
Möjlighet till utveckling 4
Ledning 0
Möjlighet att påverka 0
Arbetsmiljö 0
Medarbetare/stämning 3
Rekommenderas? 0

Kommentera  (0 kommentarer)     Anmäl omdöme



 

Säkra bedömningar

Om du vill kan du vara helt anonym när du bedömer arbetsgivare på Jobinside.

Arbetsgivare kan aldrig ändra eller ta bort bedömningar.

Läs mer...

Arbetsgivare från insidan

Månadens högsta betyg

Månadens lägsta betyg

Gå med i facket